EZT 27WE „Elf”
Dane techniczne pojazdów typu 27WE „Elf” eksploatowanych przez SKM (numery operacyjne 401-413)
Dane ogólne
- Projekt: 2010, Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding,
- Producent: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding,
- Układ: wózek silnikowy klasyczny + wózek toczny Jacobsa + wózek silnikowy Jacobsa + wózek toczny Jacobsa + wózek silnikowy Jacobsa + wózek toczny Jacobsa + wózek silnikowy klasyczny,
- Wagony połączone harmoniami – wewnętrzną i zewnętrzną.
Parametry podstawowe
- Prędkość konstrukcyjna 160 km/h,
- Prędkość eksploatacyjna 160 km/h,
- Przyspieszenie przy obciążeniu maksymalnym do prędkości 40 km/h: 1,2 m/s2,
- Przyspieszenie 0 – 100 km/h bez obciążenia: 28 sekund,
- Przyspieszenie 0 – 160 km/h bez obciążenia: 70 sekund,
- Opóźnienie hamowania: 1,0 m/s2,
- Masa własna: 190,5 t,
- Długość 107,85 m,
- Maksymalny nacisk na tor 185 kN,
- Sterownie wielokrotne w technologii cyfrowej firmy Lokel,
- Pojazd spełnia wymagania Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności dotyczącej dopuszczalnych poziomów emisji hałasu przez tabor kolejowy wszystkich rodzajów,
- Pojazd spełnia wymagania Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności dotyczącej bezpieczeństwa w tunelach.
Parametry napędu
- Napięcie zasilania: 3000 V DC,
- Odbierak prądu: DSA 150-PKP,
- Typ silnika trakcyjnego: asynchroniczny 3-fazowy firmy TSA TMF 50-29-4,
- Układ osi: Bo’2’Bo’2’Bo’2’Bo’,
- Przekształtniki trakcyjne w technologii IGBT (1 falownik na 2 silniki) firmy Ingeteam,
- Moc ciągła pojazdu: 3200 kW,
- Max moc pobierana z sieci trakcyjnej 4000 kW
- Liczba silników trakcyjnych: 8.
Nadwozie
- Przystosowane do obsługiwania przystanków z peronami o wysokości ponad poziomem główki szyny 760 – 960 mm, wysokość podłogi w drzwiach 800 – 850 mm ponad poziomem główki szyny. Dodatkowe stopnie służbowe dla wsiadania obsługi z poziomu gruntu oraz ewentualnej ewakuacji pasażerów,
- Pojazd spełnia wymagania Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności w sprawie dostępności kolei przez osoby o ograniczonych możliwościach ruchowych,
- Wytrzymałość pudła zgodna z normą PN-EN 12663:2002, kategoria P-II zespoły wagonowe oraz spełnia scenariusze zderzeniowe wg PN-EN 15227:2008 kategoria C-I,
- Wykładziny wnętrza z kształtek z tworzyw sztucznych,
- Okna uchylne zabezpieczone zamkami przy działającej klimatyzacji,
- Drzwi odskokowo przesuwne firmy Faiveley, otwierane przełącznikami sensorowymi z pamięcią naciśnięcia przycisku otwierania i zabezpieczone czujnikami i fotokomórką przed ściśnięciem pasażera,
- Wejście do kabiny maszynisty przez przedział pasażerski i przedział szaf elektrycznych,
- Ostoja spawana,
- Szkielet z profili stalowych,
- Poszycie spawane z blach stalowych,
- Poszycie części czołowej z tworzywa sztucznego,
- Szyby czołowe wielowarstwowe, klejone z ogrzewaniem nawiewnym i elementem grzejnym w masie szyby,
- Szyby boczne hartowane i zespolone,
- System poręczy i słupków do trzymania się dla pasażerów,
- Półki bagażowe,
- Kasety na reklamy,
- Szafa niskiego napięcia oraz szafa wysokiego napięcia umieszczona za kabiną maszynisty,
- Sprzęg automatyczny systemu Scharfenberga umieszczony na wysokości 1025mm + 15mm – 5mm zgodnie z
- normą PN-EN-15020 z roku 2011,
- Miejsc siedzących: 274,
- Miejsc stojących: 701 (5 os./m2).
Urządzenia pomocnicze
- układ pneumatyczny i hamulcowy produkcji PESY oparty na podzespołach produkcji Knorr-Bremse,
2 przetwornice statyczne prod. Ingeteam,
- Urządzenia klimatyzacyjne prod. Konvekta, zgodne z normą PN-EN 14750 z roku 2006, kategoria B pojazdów podmiejskich,
- Elektroniczny rejestrator zdarzeń i parametrów pracy pojazdu produkcji ATM,
- Licznik energii elektrycznej LE3000plus firmy Elester,
- Monitoring CCTV z rejestracją firmy Funkwerk,
- System Pobierania Opłat za Przejazdy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie,
- Dwa automaty biletowe na pojazd,
- Wyświetlacze elektroniczne,
- Monitory reklamowe,
- Zapowiadanie automatyczne przystanków,
- Instalacja łączności pasażer – maszynista,
- System zliczania podróżnych,
- Komputer sterujący, integrujący elektroniczne systemy pojazdu,
- Podesty dla niepełnosprawnych,
- Oświetlenie jarzeniowe,
- Reflektory halogenowe i czerwone – diodowe.
Podwozie
- Wózki typu 40ANb (toczny), 27MNb (napędowy klasyczny) oraz 30MNb (napędowy Jacobsa);
- Usprężynowanie I stopnia: sprężyny stalowe,
- Usprężynowanie II stopnia: sprężyny pneumatyczne (poduszki powietrzne),
- Amortyzatory hydrauliczne,
- Zestawy kołowe monoblokowe,
- Średnica kół tocznych: 850 mm,
- Średnica kół napędowych: 850 mm,
- Minimalny promień toru: 100 m (na torach technicznych dla nieobciążonego pojazdu przy prędkości 10 km/h),
- Instalacja hamulcowa:
- Hamulec podstawowy pneumatyczny tarczowy na każdym kole zestawu kołowego,
- Hamulec elektropneumatyczny,
- Hamulec awaryjny pneumatyczny,
- Hamulec elektrodynamiczny,
- Hamulec postojowy sprężynowy.
Zastosowane materiały spełniają Polską Normę PN-K-02511 z roku 2000 „Tabor kolejowy. Bezpieczeństwo przeciwpożarowe materiałów. Wymagania.”
Pojazd został przygotowany do montażu urządzeń Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ETCS.
Pojazd posiada świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego nr T/2011/0601, wydane przez Urząd Transportu Kolejowego.
Średnie zużycie energii na kilometr 13,17 kWh/km,
Średnia energia rekuperowana na kilometr 2,58 kWh/km*,
Dane z przejazdu trasy Warszawa Zachodnia – Sulejówek dla prędkości komunikacyjnej (uwzględniającej postoje na przystankach pośrednich) 41 km/h.
* – Energia rekuperowana zależy od innych pojazdów pobierających energię na danym obszarze zasilania.Michał Pieńkowski, Piotr Zagozdon, kwiecień 2012.